woensdag 2 januari 2008

Fraude

15 november 2007

Mijn vader was vroeger directeur van een school. Niet de school waar ik op zat, maar ik had er last genoeg van. Alle leraren kenden hem. Als ik iets uitgehaald had, wist hij het eerder dan ik. Tot overmaat van ramp haalde ik in de tweede klas ineens onvoldoendes. Vooral voor de vakken waar ik echt voor moest leren, want dat deed ik niet. Ik wilde alleen maar schaken. Mijn vader zei dat ik geen lid meer mocht blijven van de schaakclub wanneer de cijfers niet zouden veranderen. Korte tijd later sloeg de paniek toe. Wegens een belangrijke partij tegen een gevaarlijke concurrent had ik totaal niet aan het proefwerk Duits gedacht. Toen ik mijn vader de reden van mijn grote verdriet bekende, zei hij: “Dan maak je toch een spiekbriefje.”

“Maar da mag toch nie?”
“Nou én!”
“…?!?!”
“Pak je boek. Kijk even na wat ze zouden kunnen vragen. Schrijf kort op wat het antwoord is en stop het briefje in je zak. En nou naar boven.”

Die avond schreef ik 12. d2-d3! in mijn aantekenschrift over het Marshall-gambiet. Ik heb het nooit bij een wedstrijd mee durven nemen. Maar vaders tip om te studeren door spiekbriefjes te maken, werkte uitstekend. Ik ben de manoeuvre nooit meer vergeten. De Duitse rijtjes waar ik op heb zitten blokken trouwens ook niet. Ik weet alleen niet meer bij welke naamval ze horen.

Tegenwoordig gaat fraude er heel anders aan toe. Na de laatste ronde in de KNSB-competitie is een speler van Aalsmeer voor twee jaar geschorst omdat hij betrapt werd door de scheidsrechter terwijl hij Pocketfritz gebruikte, een palmtopcomputer met een ijzersterk schaakprogramma. Wellicht moeten er in de toekomst bij het betreden van de speelzaal detectiepoortjes aan te pas komen. En dan nog! Ging Vladimir Kramnik in zijn WK-match tegen Topalov niet opvallend vaak naar het toilet?


In deze stelling vond men 15. Te1-e4 vroeger slecht, wegens het antwoord 15. … g7-g5. Opgave 197: Waarom kan die pion eigenlijk niet geslagen worden? En wat is het verschil als wit eerder in plaats van 12. d2-d4 bescheiden 12. d2-d3 had gespeeld?


In opgave 196 zagen we Euwe aan het werk. Hij speelde 1. … Pb3-d2! met de dreiging 2. … Dh2 mat. Wit kan alleen ontsnappen als hij zware materiële verliezen accepteert.

Onder 'comments' kunt opmerkingen kwijt en natuurlijk de oplossing van de opgave van de week. U vindt er ook een tip. Als u zelf geen blogger bent, kunt u gewoon 'anoniem' inloggen, maar zet er dan wel even je naam bij anders komt je reactie niet op het web.

Geen opmerkingen: