zaterdag 16 oktober 2010

Knoeierszetten

Schaakrubriek uit Brabants Centrum van donderdag 30 september

Heel af en toe geef ik wel eens een simultaan. Meestal ergens op een school of bij een groepje huisschakers dat een club op wil richten. Geld voor een professional hebben ze niet. Dat is ook niet nodig. Ze verraden zich binnen twee of drie zetten.

Maandagmiddag klikte ik even via schaaksite.nl naar de website van de Schaakolympiade die op dit moment in Khanty Mansiysk in Siberië wordt gehouden. Met de Nederlanders ging het niet zo goed. Dan maar even kijken wat Magnus Carlsen zat te doen, de sterkste speler van de wereld, tegen de Engelse topper Michael Adams. Ik klikte de eerste zetten van Adams-Carlsen routineus voorbij en schrok me een hoedje. Mijn pc was gehackt. Of misschien wel de website van de Olympiade. Een idioot had de zetten vervangen door 1. e2-e4 g7-g6 2. d2-d4 g7-g6 3. e4-e5 Pf6-h5. Bij een simultaan weet je nu zeker dat je aan dat bord alleen nog hoeft te kijken of je van tijd tot tijd iets kan pakken. Zouden de beide topgrootmeesters een vriendschappelijke remise hebben afgesproken en er een geintje van gemaakt hebben? Maar er waren nog een heleboel vervolgzetten gespeeld.

Vooral in de subtop zijn er wel eens spelers die belachelijke openingen kiezen om de tegenstander op onbekend terrein te lokken. Soms gaat de tegenstander zich irriteren. Vaak laat hij zich provoceren en zet een wilde aanval in om de belachelijke opzet meteen te weerleggen. Dan wordt het link. Maar Adams deed gewone zetten. Hij hield zorgvuldig een klein voordeeltje vast, ontwikkelde langzamerhand wat meer druk op de zwarte stelling en ramde er uiteindelijk keihard doorheen.

Pas dinsdag vind ik de eerste commentaren op internet. IGM Sergey Zagrebelny zegt na 3. … Pf6-h5: “Looks very provocative, but actually this is theory”. Chessbase voegt daaraan toe dat de zetten op grootmeesterniveau alleen gespeeld zijn “by notorious opening mavericks: Morozevich, Miles, Hodgson and Hillarp Persson”. Ik zoek het maar eens op in mijn database. De oudste serieuze partij die ik kan vinden is in 1988 gespeeld op mijn oude club SV Eindhoven tussen Fred Hallebeek en IM Gerard Welling. Als er één notoire non-conformist op openingsgebied is, is het Gerard Welling. Als die zijn tijd aan normale openingen had gespendeerd … En zelfs Welling kon het systeem niet hanteren. Hallebeek won. Maar wat is er in vredesnaam met Magnus Carlsen aan de hand?

Opgave 442 is zo’n beetje de slotstelling van Adams-Carlsen. Met welke mooie stille zet maakt wit het hier helemaal uit?

Opgave 441 komt uit Ahmad Samhouri-Judith Polgar uit de eerste ronde. Wit werd verrast met de elegante paardvork 1. … Pf6-d5!! op e3 en f4. Na 2. e4xd5 Lg6xc2 3. Dd1-e2 Pe5-d3 verliest wit een heleboel materiaal.

Deze rubriek verschijnt wekelijks op donderdag in Brabants Centrum. Op Schaaksite.nl wordt elke donderdag een link geplaatst naar het nieuwste stukje op dit blog. Alle informatie over de beoefening van de schaaksport in Boxtel vindt u op dubbelschaak.nl.

Geen opmerkingen: