woensdag 20 september 2006

Problemen

Door Huub van Dongen

- Wie is dat, Jac. Haring?
- Dat is een man, die maakt al vijftig jaar problemen.
- En over zo’n ruziezoeker wil je een boek schrijven?


Zo begint Bert Kieboom, direct na de inhoudsopgave, zijn boek 300 schaakproblemen van Jac. Haring uit 1984. Haring blijkt een alleszins bevredigend onderwerp voor de liefhebber. Want op het schaakbord is het, in tegenstelling tot in de werkelijkheid, een hele kunst een behoorlijk probleem te creëren. In de werkelijkheid volstaat een olijke opmerking over godsdienst, terrorisme, complottheorieën of Bush. Ik heb er genoeg in voorraad, maar ik laat ze maar achterwege.

Schaakproblemen zijn stellingen die iemand heeft bedacht en waarvoor de opdracht geldt: wit geeft mat in … en dan volgt een meestal zeer beperkt aantal zetten. Er is precies één oplossing, maar die is heel lastig te vinden. Bovendien demonstreert het zetverloop tenminste één opmerkelijk thema uit het rijke scala verrassende wendingen dat het schaakspel rijk is.

Het is verschrikkelijk moeilijk om een goed schaakprobleem te bedenken. Mooier dan Tim Krabbé in zijn verhaal Meester Jacobsen heeft niemand ooit de wanhoop beschreven die iemand kan overvallen die z’n droomprobleem sluitend probeert te krijgen. "Het was alsof hij een kloppende detective probeerde te schrijven en ineens merkte dat het tweede hoofdstuk over de irrigatiewerken in Ethiopië ging. Schrapte hij dat hoofdstuk, dan heetten alle vrouwen Rodrigo, en als ze hun namen weer hadden, dan bleek het lijk op de oneven bladzijden toch te leven."

Onlangs mailde de Boxtelse huisschaker Ramon Jessurun me een schaakprobleem dat hij samen met René Dupon heeft gecomponeerd. Ik verwachtte er niet veel van en probeerde het hautain zonder bord op te lossen. Dat lukte niet erg. Dan maar even opzetten. En wat ik toen zag …

Grote klasse Ramon en René. Dat moeten jullie vaker doen. Ik ben benieuwd hoeveel reacties er op deze rubriek komen.



Opgave 138 komt uit de partij Rob Witt-Hein Donner uit het NK van 1976. Donner besliste de partij fraai met 1. … Lf4-d2! Die kan niet genomen worden, bijvoorbeeld 2. Txd2 Dh2 3. f3 Tg6 4. g4 Dxh3+ 5. Kf2 Dh2+ 6. Kf1 Te4xg4 7. fxg4 Dg2 mat, of 2. Dxd2 Dh2 3. f3 Tg6 4. Lc4 Dh1+ 5. Kf2 Txg2 mat. Witt speelde nog een paar zetten door met een kwaliteit minder, maar had zich die moeite kunnen besparen.



Opgave 139 is het probleem van Ramon Jessurun en René Dupon. Wit geeft mat in vier. Tot 20 september kunt u de oplossing mailen aan huub@dubbelschaak.nl. Komt u er niet uit? Op de geheel vernieuwde en geüpdate www.dubbelschaak.nl vindt u tips.

2 opmerkingen:

Huub van Dongen zei

Onderstaand bericht kwam per e-mail binnen:

Beste Huub,

Het was voor mij een leuke verrassing dat je in Brabants Centrum aandacht
schenkt aan probleemschaak! Meestal hebben rubriekschrijvers alleen aandacht
voor het partijschaak en vinden ze probleemschaak te gekunsteld. Maar in
mijn ogen worden de fraaie wendingen die het schaakspel in zich heeft, in
hun meest pure vorm zichtbaar in een goed gecomponeerd probleem. Je moet
alleen gevoelig voor deze vorm van schoonheid zijn.
Jaren geleden heb ik mij intensief beziggehouden met probleemschaak
(redacteur van een probleemschaaktijdschift en int. meester), maar heb er
door mijn werk mee moeten stoppen. Ik kan de bedoeling van de componisten
niet goed in het vizier krijgen, omdat het probleem onoplosbaar is in vier
zetten. Jammer! Het kan alleen in vijf zetten door 1.Kb4 of 1.Lxg7.
Uit ervaring weet ik dat meerzetten zelden meteen correct zijn, en dat het
vaak grijze haren kost om ze correct te krijgen. Maar wie weet, lukt het
Ramon en René? Ik wens hen veel sterkte.

Vriendelijke groet,
Gerard Smits

Huub van Dongen zei

Op 25 oktober kwam er per e-mail nóg een reactie op deze publicatie binnen:

Beste Huub,

Ik ben een collega van Curd Claassen en ik ben neem ik aan bekend uit de schaakwereld aangezien ik voormalig penningmeester ben van SV de Baronie te Breda..

Curd stuurde mij met opgave 140 van de website op vakantie. Ik kon de opgave niet oplossen. Misschien heb ik last van schaakblindheid, maar volgens mij is het geen mat in 4.

1. Kb4 en dan is volgens mij het beste antwoord 1..... a4-a3

bijvoorbeeld 2. Te1-f1, g7-g6

of 2 Lh1-f3,a3-a2
3. Lf3-Ld1, a2-a1 Paard !
4. Ld1-b3, Pa1Xb3 !

Of 2. Lc3-g7:, a3-a2
3 Te1-f1 , a2-a1 Dame
4 Tf1-f5, Da1-e5!

Ik hoop voor de componisten dat ik niet gelijk heb. Ik hoor graag van je hoe het wel mat gaat na 1.Ka3-b4,a4-a3

Groeten
Michiel Antonissen