woensdag 20 september 2006

Prins Lodewijk en de Koning
Een zomerfeuilleton deel 6 (slot)

Door Huub van Dongen

In de vorige afleveringen zagen we hoe de verlamde Hein Donner uit zijn rolstoel viel van het lachen bij een televisie-uitzending over de ontvoering van Gerrit Jan Heijn. En hoe in een ver verleden een vete ontstond tussen de schakers Donner en Prins. Staat er werkelijk een politiemacht klaar om Lodewijk Prins op te pakken?

Of het waar is dat Donner in elkaar zakte toen hij van de benoeming van Lodewijk Prins tot grootmeester hoorde, is mij niet duidelijk. Het was in elk geval niet het einde van Donner, want hij schreef het zelf. En dat is bepaald niet de beste garantie voor wie de waarheid zoekt. "’Prins, Lodewijk’, las de Europese vice-president nog eens over. Het laatste dat ik mij herinner is dat ik langzaam van mijn stoel onder de tafel gleed."

Wellicht was de flauwte een voorbode was van het lot dat Donner driekwart jaar later zou treffen: een zware hersenbloeding. Voor onze thriller en het filmproject slaan we die periode maar even over en schrijven we de beroerte rechtstreeks aan de shock toe. Donner raakte vrijwel volledig verlamd. Hij kon nauwelijks nog verstaanbaar praten. Omdat hij dubbel zag, droeg hij een ooglapje. Van zijn logopediste leerde hij met één vinger typen. Net genoeg voor zijn ultieme wraak.

Donner viel uit zijn stoel tijdens Opsporing verzocht toen de politie de kijkers bedankte voor de vele tips en benadrukte dat er een miljoen gulden was uitgeloofd voor de gouden tip. Om het mysterie tot een einde te brengen, laten we de nachtzuster nu in de film Donner’s éénvingerige NRC-column van die week lezen: "Tip. Eerst aarzelde ik nog maar nu weet ik het zeker; dat is de stem van Lod. Prins. (…) ’s Mans criminele achtergrond ga ik natuurlijk niet uit de doeken doen, maar ik weet er toevallig veel vanaf en ik zal de politie graag helpen. (…) Nog nooit heb ik zo makkelijk een miljoen verdiend."

De nachtzuster beent tierend naar Donner’s kamer. Als hij wakker wordt blijkt het arrestatieteam rond Prins woonhuis maar een droom. De vete was werkelijkheid. De tip schreef Donner echt in NRC. Donner overleed eind 1988. Kort daarvoor verscheen de bundel "De Koning" een fikse bloemlezing van zijn schaakartikelen met een hoog Prins-gehalte. Harry Mulisch zei bij die gelegenheid. "Die koning, Hein, dat ben jij."



Opgave 137 komt uit een partij Prins-Fuderer. Prins drukte het punt met 1. Td1-d7+! Ke7xd7 (Of 1. … Ke6 2. Dd5 mat) 2. Pg4-f6+ Tf8xf6 3. Dh5xe2 en wint gemakkelijk.



In opgave 138 was Donner met zwart aan zet. Hoe wint hij. Tot 13 september kunt u de oplossing mailen aan huub@dubbelschaak.nl. Komt u er niet uit? Op www.dubbelschaak.nl vindt u tips.

Geen opmerkingen: