donderdag 6 september 2007

Reacties

Door Huub van Dongen

In de afgelopen weken ging deze rubriek over de pickaninny en de albino. Dat zijn een zwarte respectievelijk witte pion in de beginstelling die vier zetten kan doen: naar links of rechts slaan, óf één of twee velden vooruit zetten. Zoiets is in een schaakpartij zo goed als onmogelijk, zeker als het ook nog relevante zetten moeten zijn, maar in de schaakproblematiek zijn de pickaninny en de albino bekende thema’s, die de sleutel kunnen vormen van de oplossing.

Vorige week daagde ik de lezers uit om een klassiek probleem te laten zien waarin het pickaninny- en albinothema met elkaar gecombineerd werden. Op het internet vond ik alleen een paar helpmatproblemen. En het zou toch zo mooi zijn als blank- en zwart tenminste op het schaakbord volledig geïntegreerde rolmodellen zouden opleveren.

Inmiddels is een uitgebreide correspondentie op gang gekomen met de Boxtelse probleemcomponist Gerard Smits. Hij vond in de schaakliteratuur maar liefst zes voorbeelden en ik heb hem tijdens de kermis dan ook met plezier getrakteerd. Jammer genoeg kon u de briefwisseling niet volgen op http://www.dubbelschaak.nl/, want de website is door technische problemen eventjes uit de lucht. Als het goed is, kunt u er vanaf vandaag weer terecht. Dan kunt u nóg meer gevallen zien waarop een albino op een pickaninny reageert. En uiteraard kunt u er ook zelf uw reacties kwijt.


Met deze driezet won Ernests Gize in 1943 de 1e prijs in het Mémorial K. Betins. Ik weet niet wat dat voor een compositietoernooi was, maar het is voor zo ver ik weet het enige pickaninny-albinoprobleem waarin de pionzetten elkaar exact imiteren. Kunt u de sleutelzet vinden?



Opgave 184 is een prachtig voorbeeld van een albino. Er staat er als het ware al één klaar, want in de beginstelling volgt op 1. … Tb3 2. cxb3 mat, op 1. … Td3 2. cxd3 mat, op 1. … Tc4 2. c3 mat en op 1. … Tc5 2. c4 mat. Verrassend genoeg heeft dat niets met de oplossing te maken. Het moet zo: 1. Db1-h1! Dat dreigt 2. Dh7 mat. Zwart kan dat met vier torenzetten verhinderen, die de albino activeren: 1. … Tc7 2. g2-g3 mat, 1. … Tc5 2. g2-g4 mat, 1. … Tf3 2. g2xf3 mat, 1. … Th3 2. g2xh3 mat.

Onder 'comments' kunt opmerkingen kwijt en natuurlijk de oplossing van de opgave van de week. U vindt er ook een tip. Gewoon inloggen als 'anonimous' of 'other' als u tenminste zelf geen blogger bent.

Geen opmerkingen: