donderdag 26 mei 2011

Nooit te jong om te leren

Ik zat nog niet op de kleuterschool toen ik mijn vader op een zondagmiddag een partij zag schaken tegen een buurman. Dat was nog eens wat anders dan mijn veldslagen tussen plastic cowboytjes en indianen. Ik begon meteen te zeuren of ze me het spel ook wilden leren. Ze vonden me te jong, maar uiteindelijk gaf mijn opa toe. Ik herinner me die eerste schaakles nog goed. Opa vroeg aan mijn vader: “Kees, gingen nou die lopers of torens schuin?”

Wie kinderen individueel kan begeleiden, kan gemakkelijk een kleuter de spelregels van het schaakspel bijbrengen. Vooral het slaan van stukken heeft dan een grote aantrekkingskracht. Matzetten kun je het beste voorlopig maar even overslaan. Helaas lukt het op schaakclubs praktisch nooit om zulke jonge kinderen goed te begeleiden. Uit praktische overwegingen is het veel beter om te wachten tot ze kunnen lezen en schrijven. En als je met hele grote groepen wilt werken, kun je beter wachten tot ze nog iets ouder zijn.

Dat is zo ongeveer de basisgedachte achter de Schaak Challenge die De Vughtse Toren en Dubbelschaak op woensdag 22 juni organiseren in SintLucas in Boxtel. In samenwerking met de Schaakbond en schoolschaaksponsor SLIM.nl zijn de verenigingen de uitdaging aangegaan om in één middag zo veel mogelijk kinderen vanaf groep 6 van de basisschool schaken te leren. Het wordt groots aangepakt. Schaakcoryfee Hans Böhm is aangetrokken als presentator. De piepjonge grootmeester Anish Giri is eregast.

De Schaak Challenge is geen eenmalige gebeurtenis. Alle deelnemers worden anderhalve week later uitgenodigd voor een ander groot schaakfestijn op zondagochtend 3 juli. Dubbelschaak houdt die dag de traditionele feestelijk seizoensafsluiting voor de jeugd. Ook die bijeenkomst vindt plaats op SintLucas, direct voorafgaand aan de 7e ronde van het Nederlands Schaakkampioenschap die om 13.30 uur in de theaterzaal van SintLucas wordt gespeeld. De kinderen kunnen dan onder andere kijken naar de schaakfilm Lang Leve de Koningin, maar er wordt ook estafetteschaak gespeeld op grote schaakborden op het plein voor de zaal en in de tuin. De echte fanatieke schakers krijgen ook de gelegenheid handtekeningen van de toppers te scoren. Maar ze worden dan wel geacht precies te weten of de lopers of de torens schuin marcheren.

Opgave 374: zwart wint
Opgave 374 komt uit een partij tussen Benjamin Bok en NK-deelnemer Robin Swinkels, Corus 2010. Zwart is natuurlijk in het voordeel, maar hoe beslist hij de partij in een paar zetten?

Opgave 373: wit wint.
Opgave 373 was een moeilijke. Nederlands Kampioen Jan Smeets speelde hier tegen Bogdan Lalic 1. Ld3xh7!! De loper slaan is veel te gevaarlijk wegens de manoeuvre Dd1-f1-h3. 1. … Lxe6 2. Pxe6 is ook goed voor wit. In de partij volgde het ongelofelijke 1. … Ld7-d8 2. Dd1-f1! Le8-h5 3. Df1-h3 Lh5xg4 4. Dh3-h6 Lg4xf3+ 5. Kh1-g1 en zwart gaf op. Mat is onvermijdelijk.

Meer informatie over de Sshaak Challenge Boxtel vindt u in dit persbericht van De Vughtse Toren en Dubbelschaak.

Deze rubriek verschijnt wekelijks op donderdag in Brabants Centrum. Op Schaaksite.nl wordt elke donderdag een link geplaatst naar het nieuwste stukje op dit blog. Alle informatie over de beoefening van de schaaksport in Boxtel vindt u op dubbelschaak.nl.

Geen opmerkingen: