zaterdag 15 januari 2011

De Noordzee Opening

Dat Ernst Timmer een schaker is, wist ik niet. Toen ik naar zijn rating ging zoeken, bleek hij bij De Damrakkers te spelen, een kleine club uit Utrecht die in de onderste klasse van de Stichts-Gooise Schaakbond uitkomt. Maar ik kende zijn naam. Hij is schrijver. Tot mijn schande had ik nog nooit iets van hem gelezen tot ik bij Boekhandel Elckerlijc in Boxtel een gifgroen boek met de titel De Noordzee Opening zag liggen. Op de cover staat een gestileerd schaakpaard met een machinegeweer. Laat ik de plot van deze column maar meteen verraden: hol naar de winkel, koop het boek, begin er meteen aan, het is de mooiste roman die ik in jaren heb gelezen.

Ernst Timmer hotseknotst in het boek door de tijd. In chronologische volgorde begint het boek in 1974. De vrouwelijke hoofdpersoon Henriëtte heeft net eindexamen gedaan en vertrekt naar een vakantiekamp in Engeland dat een podium wil zijn voor de internationale verbondenheid tussen jongeren. Ze ontmoet er een bont gezelschap jongens en meisjes: Egyptenaren, Israëli’s, Spanjaarden, Portugezen, nauwelijks droog achter de oren, maar stuk voor stuk behept met de vrijheidsdrang die zo typerend was voor de jaren zeventig. En links natuurlijk. De één nog radicaler dan de ander.

Ze ontmoet er een Noord-Ierse jongen met wie ze een wilde nacht doorbrengt vlak voor hij op een geheime missie vertrekt. Zo wordt de link gelegd naar de andere schaal waar het boek op balanceert: de bloedige vrijheidsstrijd van de katholieken in Ulster. Nergens slaat het evenwicht door. Het verhaal van Henriëtte, die naar haar Ier blijft verlangen, is boeiend. De tegenhanger is bloemrijk, bloederig en bitter, zoals alleen Ierse verhalen kunnen zijn. Lange tijd wordt de thrillerachtige spanning vastgehouden doordat de helden aan beide zijden van de Noordzee zich steeds weer andere gevaarlijke acties in het hoofd halen, maar langzaam groeit er een raadsel: er moet iets bijzonders zijn gebeurd, maar de lezer kan tot bladzijde 297 niet bevroeden wat het zou kunnen zijn. Als hij het blad omslaat, restten nog twee korte zinnen.

Nee, ik verraad verder niets. De hoofdstukken worden weergegeven met de zetten van een kort partijtje waarin de witte Engelse Opening beantwoord wordt met het Hollands. Dat verklaart de titel, maar wat het boek met schaken te maken heeft, moet u zelf maar ervaren. Het boek eindigt zo’n beetje in het nu: het is een ironisch tijdsbeeld van drie decennia, waarin de wereld door het jeugdige elan en de immorele overmoed van mijn generatie verbitterd is geraakt en verdeelder lijkt dan ooit. En toch is het een hoopgevend boek, al is het alleen maar omdat Ernst Timmer zo ijzingwekkend mooi kan vertellen welke ellende we allemaal al achter ons hebben liggen.

Opgave 355: waarom is 7. ... Pd7 fout?
In het schaakpartijtje dat de hoofdstukken aangeeft, worden vreemde zetten gedaan. Wat dat betreft lijkt het boek wel op Through the Looking Glass van Lewis Caroll. Hier speelt zwart 7. … Pb8-d7. Opgave 355: waarom is dat een verschrikkelijk fout?

Opgave 354: Gottlieb-Pellemans
In de stelling van opgave 354 had Dubbelschaker Jaap Gottlieb kunnen winnen met 18. d4xe5! Op 18. … gxf3 volgt 19. exd6; 18. … Pxe5 wordt beantwoord met 19. Txd6; 18. … Lxe5 19. Pxe5 Pxe5 20. Pd5! gaat ook helemaal mis; zelfs het laatste trucje 18 … Lc5 19. Pe1 (19. exf6? Dxg3!) Pxe5 20. Lxe5 Dxe5 21. Pd3 De7 22. Pxc5 Dxc5 23. Pd5! Dxc2 24. Pxf6+ Kg7 25. Ph5+ Kg6 26. Pf4+ gevolgd door Txc2 helpt niet meer.

Deze rubriek verschijnt wekelijks op donderdag in Brabants Centrum. Op Schaaksite.nl wordt elke donderdag een link geplaatst naar het nieuwste stukje op dit blog. Alle informatie over de beoefening van de schaaksport in Boxtel vindt u op dubbelschaak.nl.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Boek aangeschaft en de "partij" na gespeeld. Nu nog het boek lezen. Dat komt op vakantie.

Marco Plantema zei

Mooie lovende recentie! Ik moet bekennen dat ik het boek nog niet heb gelezen, maar mijn nieuwsgierigheid is nu toch zeker gewekt. De schaker Ernst zit als collega Damrakker doorgaans naast mij (!) tijdens onze externe competitiewedstrijden. Bescheiden als hij is, heeft hij zijn geesteskinderen nooit aan mij opgedrongen. Het voelt als een grote desinteresse. En dat dit alles via mijn Oud-schaakinspirator Huub tot mij komt, op het spoor gezet door het overlijden van oud-clublid Jon, maakt het voor mij een buitengewoon bizarre samenloop en mix van plaats, tijd en informatie. Leuk ook vooral, dat mij dit overkomt! Huub, driewerf bedankt!

Curd Claassen zei

Boek vandaag uitgelezen. Makkelijk leesbaar, mooie verhaallijnen, intrigerend en een fantastisch plot. Een mooie start van de vakantie. Dank voor de tip Huub.