woensdag 2 januari 2008

Orde houden

29 november 2007


In vergelijking met de kinderen van vandaag, werden wij vroeger niet opgevoed, maar afgericht. We moesten doen wat er gezegd werd. En we moesten overal netjes om vragen en zelfs dan mocht het meestal niet.

Tegenwoordig krijgen kinderen geen straf meer. Alles wat ouders beslissen, gebeurt in overleg met hun kroost. Op school leert de jeugd al jong zelfstandig te werken en zelfstandig beslissingen te nemen. Alleen dicteerde vorig jaar De Tweede Kamer dat de lessen op school minimaal 1040 uur moeten beslaan en dat die norm streng gehandhaafd zou worden. Zonder overleg met de leerlingen uiteraard. En nog vanzelfsprekender: zonder enig idee hoe de scholen dat nu eigenlijk zouden moeten realiseren. Regel is regel, dachten de schoolleiders vervolgens, hard optreden dan maar, en dat betekende dat leerlingen voortaan bij lesuitval verplicht de tijd op school moesten doorbrengen, zelfs als de school aan die uren geen enkele zinnige invulling kan geven. Is het gek dat scholieren daar tegen in opstand komen?

Maandagavond bij Pauw en Witteman postuleerde een verbijsterende staatssecretaris Van Bijsterveldt dat er niet aan de norm getornd kon worden en deed er tegelijkertijd veertig uur af. Ongeveer tegelijkertijd bleek in De Wereld Draait Door de 17-jarige scholierenleider Sywert van Lienden een stuk welbespraakter. Hij legde rustig zijn grieven uit, gaf een keurige analyse van de problematiek en bleek in tegenstelling tot de staatssecretaris erg oplossingsgericht.

Ook op het schaakbord is het zaak de orde te handhaven en bestaat er een strakke urennorm. Meestal bedraagt die 2 uur voor 40 zetten. Daarbij gaat het over bedenktijd. Tijdnood leidt tot wanorde. Tijdsoverschrijding tot verlies. Het is daarom zaak de tijd zorgvuldig in te delen. En daar ligt wellicht ook de oplossing voor het onderwijs. Voor en na de zomervakantie gaan er op vrijwel alle scholen weken aan kostbare lestijd verloren ten behoeve van lerarenoverleg en rapportenvergaderingen. Ik geloof graag dat dit overleg een belangrijke denktank voor het onderwijs vormt. Maar mag het misschien een klein beetje efficiënter?


In opgave 199 heeft de zwartspeler een gevaarlijke aanval tegen. Bovendien was hij in tijdnood gekomen. In grote haast greep hij naar het ogenschijnlijk sterke 1. … Dd7-f5. Wit had vervolgens geen seconde meer nodig om de partij te beslissen. Ziet u het ook?


Jeugdspeler Joey van Haperen had de partij in opgave 198 mooi kunnen beslissen met 1. … Tg2-h2+ 2. Kg1xh2 Dd4-b2+ en wit loopt mat. Helaas speelde hij 1. … Dd4-b2, waarop wit zich kon redden met 2. Df5xg6!

Onder 'comments' kunt opmerkingen kwijt en natuurlijk de oplossing van de opgave van de week. U vindt er ook een tip. Als u zelf geen blogger bent, kunt u gewoon 'anoniem' inloggen, maar zet er dan wel even je naam bij anders komt je reactie niet op het web.

Geen opmerkingen: